Význam a smysl knihovny v pojetí dětí a dospívajících
Resumé:
Příspěvek představuje dílčí výsledky získané smíšeným výzkumem v rámci projektu realizovaného
pedagogy a studenty Ústavu bohemistiky a knihovnictví Filozoficko-přírodovědecké fakulty
Slezské univerzity v Opavě Knihovna v mezigeneračním pohledu. Ve vstupní části textu je stručně
představena použitá metodologie. Těžiště příspěvku tvoří přehled dat získaných individuálními interview
s dětskými a dospívajícími respondenty. Cílem je prezentovat specifický způsob vnímání
významu a smyslu knihovny u nejmladší generace uživatelů.
Klíčová slova: knihovna, význam, smysl, dětský uživatel, dospívající uživatel, analýza pojetí
Summary:
The paper informs about a research project that is being implemented by teachers and students of the Institute of the Czech language and Library Science, Faculty of Philosophy and Science, Silesian
University in Opava, focussing upon the determination of the importance and the role of the library in an intergenerational perspective. The paper presents the philosophy and the methodology of the research project, its chief objectives and the single targets, analysing also the motives having lead to qualitative
approach and behavioral research methods. Psychometric elements as well as a mixed-method
strategy have been used for data acquisition and their analysis. In general, the paper intends to show
ways allowing very effective exploration and utilisation of both general and specific users´ attitudes.
Key words: library, meaning, purpose, child user, adolescent user, conception analysis