Information for libraries

  • na webu

Visual

Nacházíte se zde: Úvod Archiv 2024 / 02 Recenze Rozvoj kompetencí učícího knihovníka: výzkumy - kurikulum - gramotnosti

Rozvoj kompetencí učícího knihovníka: výzkumy - kurikulum - gramotnosti

MAZÁČOVÁ, Pavlína. Rozvoj kompetencí učícího knihovníka: výzkumy - kurikulum - gramotnosti. 1. vydání. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2023. 92 stran. ISBN 978-80-7050-783-4. Dostupné také z: https://ipk.nkp.cz/docs/Rozvoj_kompetenci_uciciho_knihovnika.pdf

Richard Papík

Ucici_knihovnik.jpgV roce 2023 vyšla péčí Národní knihovny ČR (a zde Knihovnického institutu, rád nezapomínám na další donátory dobrých počinů a rád konkretizuji zásluhy dalších z pozice svobody recenzenta) publikace respektované autorky a odbornice nejen v pedagogice, ale i v knihovnicko-informační oblasti Pavlíny Mazáčové.

Doktorka Pavlína Mazáčová je v problematice propojení pedagogických disciplín a knihovnicko-informační oblasti známa již řadu let. Má na čem stavět z hlediska své vlastní pedagogické praxe, a navíc i řídící v této oblasti. Je pak obohacením, že přešla do sféry knihovnictví a informačních studií a dnes působí na Katedře informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity v Brně.

Recenzi pak poskytly renomované odbornice, jako je Zlata Houšková, která se ve vzdělávacím procesu knihovnic a knihovníků pohybovala desítky let a tento proces se pro ní stal doslova posláním a celoživotním profesním naplněním spolu s aktivitami v oblasti řízení lidských zdrojů v našem oboru (např. aktivity směřující na Národní soustavu kvalifikací), nebo druhou recenzentkou se stala Dagmar Chytková, která přinesla svými vstupy praktickými i publikačními řadu oživení v řadě metodických materiálů použitelných ihned v praxi. Velice rád sleduji tyto pohyby v oblasti knihovnictví. Osobně mne mj. fascinuje posláním (a potenciálním hřištěm učícího knihovníka), přestože není hlavním profesním zaměřením, role a činnost školních knihoven. To zde v publikaci řečeno není, ale vidím v tom rozvíjení mnoha výzev pro knihovnictví a školství navzájem.  Ano, všímám si recenzentů, protože jsou důležití a často ne formálně uvedení, podepisují se pod hodnocení práce autorky / autora nejen podpisem posudku díla, ale i svým odborným kreditem. Ukazují zde také nepřímo, že tato problematika není nová, je aktuální a velice důležitá pro nejen knihovnicko-informační sféru, ale pro celou společnost a navíc v mezinárodním kontextu. Pojem „teaching librarian“ je totiž jedním z hlavních a hojně diskutovaných témat nejen veřejného knihovnictví, ale také tématem akademických knihoven ve světě a u nás (u nás tedy vysokoškolských v používané terminologii).

Publikace Pavlíny Mazáčové je přístupná v tištěné i elektronické formě, a to volně v prostředí volného internetu, ve webovém prostředí, a ve formátu PDF.   Publikace je v souladu nejen s koncepcemi našeho knihovnictví, ale i v souladu se světovými trendy a výzvami v dané oblasti. Zákonitě musí být mezioborová a pracovat s terminologií knihovnictví i pedagogiky. Takže čtenář je vzděláván nejen v pojmech a obsahu formálního a neformálního vzdělávání, ale stejně tak v tom, co znamená rámcový vzdělávací program, je spraven o tvorbě kurikul a všech aspektů kolem nich (cíle, výstupy, kompetence apod.). Je zde vazba na předškolní aspekty, základní školství a střední školy všeobecné i odborně zaměřené.  Stejně tak je probíráno v samostatné kapitole celoživotní vzdělávání a kompetence pro celoživotní učení. Potěšující je vidět všechny výše uvedené problematiky v kontextu různých druhů kompetencí a gramotností, například čtenářské, informační nebo mediální.  Celá publikace má nejen teoretické zázemí, ale i dopad na vyučovací (učící) praxi. Publikace má řadu tabulek, které jsou přehledné a mají vazbu na metodické materiály ve školství i v našem oboru. Grafická úprava je velice pěkná a funkční.

Vidím jednu věc, která možná nepatří do této recenze z hlediska hodnocení vlastní publikace autorky, které si považuji stejně jako recenzovaného díla, ale je dle mého soudu neuralgickým bodem vzdělávacích aktivit v knihovnách, možná nebo i z hlediska personálního, které by pomohlo zvýšit prestiž konceptu učícího knihovníka, pokud se chce vydat touto cestou profesně nejen z titulu příležitostného odborného učení a přednášení. Tím je, že přestože to není jednoduché a je to složité mezioborově a funkčně a je zde mnoho (byť dobře míněných) partikulárních zájmů, že učící knihovnice / knihovník, pokud nevynaloží silně motivační úsilí nebo nepochází z pedagogického systémového vzdělávání,  učící knihovník v naší tuzemské praxi nedosáhne na tzv. pedagogické minimum.  Ano, je možné být ne dobrým,  dokonce vynikajícím učícím knihovníkem i bez těchto formálních parametrů (osobně nejsem nadšen jen z formálnosti, potkávám ji ve školství často), a naopak učící knihovník vybaven všemožnými kvalifikacemi a certifikacemi nemusí být ani tím dobrým vzdělavatelem v knihovnách.  Nicméně vidím v budování tohoto naplnění nejen chybějící formální záležitost, ale i posun do nových výzev a symbióz nejen knihovnické profese a čtenáře a uživatele, ale i knihovnicko-informační profese a škol. Kdysi jsem se totiž (v roce 1996) seznámil v prostředí dalekém, ale knihovnicko-informačně vyspělém s profesí school library media specialist a ta mne svou rolí a náplní fascinovala. Stejně tak kombinací vzdělání lidí na těchto pozicích. To už nepatří do recenze, ale osobně recenze pojímám i jako zamyšlení v širším kontextu. Hlavně přeji dílu Pavlíny Mazáčové čtenáře a jí, aby se jí na užitečném poli učícího knihovníka nadále dařilo a přenášela své znalosti dalším. Za publikaci ji děkuji i jako čtenář.

02.09.2024




Vyhledávání
Proměny Klementina ve fotografiích

Termín: od 5. 8. 2024

Místo: Hala služeb, Národní knihovna ČR, Klementinum 190, Praha 1

Vybrané fotografie zachycují podobu Klementina od konce 19. století do cca poloviny 20. století. Vyprávějí dávno zapomenuté příběhy, připomínají místa, která zanikla nebo v souvislosti s přestavbou Klementina pro potřeby tehdejší Veřejné a universitní knihovny změnila svou podobu.

Říjen - měsíc AI

Termín: 1. - 31. 10. 2024

Místo: Rohanské nábř. 19, Praha 8

https://mesic.ai/

artificial-intelligence-machine-learning.jpg

Knihovnická dílna 2024

Termín: 13. - 14. 11. 2024

Místo: Národní knihovna ČR, prostor bývalé STK

další informace

Týden pro digitální Česko

Termín: 18. 11. - 24. 11. 2024

Online formulář pro registraci akcí

Akce registrujte do 30. 9.

více informací o akci

tdč-black-transparent.png

Kyberbezpečnost pro neziskovky

Termín: 24. 10. 2024

Místo: Impact Hub Brno, Cyrilská 7, Brno

Registrace a další informace

Archivy, knihovny, muzea v digitálním světě

Termín: 27. - 28. 11. 2024

Místo: Národní archiv v Praze, Archivní 4, Praha 4 Chodovec

Zájemci o přednesení odborných příspěvků mohou své příspěvky (název příspěvku, stručná anotace) ohlásit do 30. 9. 2024 na adresau vit.richter@nkp.cz

více informací

XXVI. kolokvium českých, moravských a slovenských bibliografů

Termín: 20. - 22. 10. 2024

Místo: Štátna vedecká knižnica v Prešove, Námestie mládeže 1, 080 01, Prešov, Slovensko

Další informace

Kolokvium.jpg

zdroj obrázku: https://www.ku.sk

Registrujte své akce na Týden knihoven 2024

28. ročník akce Týden knihoven s mottem "Životem s knihou"

registrujte své akce na adrese:

https://www.tydenknihoven.cz/registrace

TK_plakatA3_ProWeb.png

Lublaňský manifest o čtení

Lublaňský manifest o čtení, český překlad

plný text